برلمان المنتدي

برلمان المنتدي

مُساهمة من طرف alaa في الأربعاء مايو 21, 2008 1:25 am

[b]
برلمان المنتدي سيكون مثل جلسه نقاشية بين أعضاء المنتدي ستعقد في موعد محدد أسبوعياً يتم فيها طرح أي موضوع في اي مجال سياسي أو ديني أو أجتماعي اي موضوع ولكن طبعا ستوضع معاير للموضوعات التي ستناقش بعد معرفة رايكم في فكرة الموضوع .كل أسبوع في الموعد الذي سنتفق عليه سيقوم عضو بطرح موضوع ما وسيتم مناقشته من قبل الأعضاء وتبادل الاراء والاسئلة والاقتراحات من قبل الأعضاء.
سيعقد البرلمان اسبوعيا لكي يتمكن العضو الذي سيطرح موضوع أن يدرس الموضوع ويكون ملما بكافة جوانبه
إنها دعوة للتفاعل المثمر بين الأعضاء.
دعوة للراي والراي الأخر
دعوة للتواصل بين الأعضاء
عايزة أعرف رأيكم يا شباب في فكرة الموضوع موافقين عليها ولا لأ وأتمني لو يوجد أقتراحات أن تضيفوها لإثراء الموضوع أكثر من ذلك
.
[/b]
alaa
Professional
Professional

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

رد: برلمان المنتدي

مُساهمة من طرف alaa في الأربعاء مايو 21, 2008 1:35 am

لو تم موافقة علي الموضوع سيتم بدء افتتاح هذا الموضوع يوم 10/6 أعتقد إن الامتحانات هتكون خلصت مدة البرلمان مابين ساعة أو ساعة ونصف
أريد معرفة رأيكم علشان ابدأ في أختيار الموضوع وتجميع المعلومات
alaa
Professional
Professional

مُساهمة من طرف alaa في الأربعاء مايو 21, 2008 3:27 pm

بعد كتابتي للموضوع حسيت إني كنت مفروض أستأذن من مدير المنتدي لانه موضوع هيتطلب لمتابعة وتنظيم من قبل إدارة المنتدي فبجد انا بعتذر جداااااا
alaa
Professional
Professional

مُساهمة من طرف tefa في الأربعاء مايو 21, 2008 3:47 pm

شكرا يا الاء علي الموضوع الحلو ده

ويا ريت يتوافق عليه

لان هيساعد بشكل كبير علي التعاون بين اعضاء المنتدي

مع الاصدقاء الي غير معروفين في المنتدي
tefa
Professional
Professional

البلد : مصر

مُساهمة من طرف I_AM_LEGEND في الأربعاء مايو 21, 2008 3:57 pm

alaa كتب:
بعد كتابتي للموضوع حسيت إني كنت مفروض أستأذن من مدير المنتدي لانه موضوع هيتطلب لمتابعة وتنظيم من قبل إدارة المنتدي فبجد انا بعتذر جداااااا

ايه يا الاء اللي الكلام اللي انتي بتقوليه ده

المنتدى ده بتاعنا كلنا , والاعضاء هم اللي عملوه , وانتي بالذات واحدة من الأعضاء اللي صنعوا المنتدى ده واللي كانوا موجودين وبيضيفوا مواضيع والمنتدى مش مسجل فيه غير 3 او 4 اعضاء

يعني تقولي اللي انتي عايزاه وتعملي اللي انتي شايفاه صح , واي عضو طبعا شايف اي حاجة صح وهتفيد المنتدى واعضائه لازم يعملها على طول وينفذها طالما ده ما بيخالفش شروط المنتدى ولا شروط مجتمعنا

وبالنسبة للفكرة , فبصراحة هي جميلة جدا وعجبتني اوي والله اول ما قرأتها , بس اعذريني اني ما رديتش عليكي لان كان عندي مذاكرة كتير اوي امبارح , لكن انا طبعا مرحب جدا بالموضوع, بس معلش بقى هتعذروني في اول جلسة مش هكون متواجد معاكم لان هيكون عندي امتحان يوم 11

لكن ما تغيروش المعاد خلوها يوم 10 زي ما هي , واكيد في اعضاء كتير هتكون خلصت امتحانات في اليوم ده , وانا هكون معاكم في الاسبوع اللي بعده ان شاء الله .

يلا بقى ابدأي جهزي المواضيع , وعايزين موضوع جامد كدة يحرك المنتدى شوية ويزيد من نشاط الاعضاء

وبالتوفيق ان شاء الله

[/center]
I_AM_LEGEND
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى

البلد : أم الدنيا

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://steps.justgoo.com

مُساهمة من طرف alaa في الأربعاء مايو 21, 2008 7:27 pm

متشكرة جدا يا أحمد علي ذوقك انا بس قولت إنه موضوع محتاج متابعة وتنظيم فحسيت إني كنت مفروض أستاذن الاول بس عموما الحمد لله إنه عجبكم.
انتظروني يوم 10/6 في تمام الساعةالثانية عشر مساءاً في أول جلسة لبرلمان المنتدي سيناقش فيها موضوع عدم أستيعاب مفهوم ثقافة الإنتاج للشعب المصري .سنناقش الاسباب وسنحاول وضع بعض الاقتراحات .الجلسة مدتها ساعة أتمني المشاركة والتفاعل من الأعضاء
alaa
Professional
Professional

مُساهمة من طرف I_AM_LEGEND في الأربعاء مايو 21, 2008 7:43 pm

alaa كتب:

أول جلسة لبرلمان المنتدي سيناقش فيها موضوع عدم أستيعاب مفهوم ثقافة الإنتاج للشعب المصري

هههههههه
كويس ان انا عندي امتحان يوم 11 , هبقى موجود ان شاء الله في الاسبوع اللي بعده ويكون الموضوع سهل شوية

[/center]
I_AM_LEGEND
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى

البلد : أم الدنيا

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://steps.justgoo.com

مُساهمة من طرف alaa في الخميس مايو 22, 2008 3:18 am

انا لما لقيت إنك هتخلص يوم 11 فغيرت الميعاد وهابتدي إن شاء الله يوم 11/6 في نفس الميعاد
لا يجوز الحوار من غيرك ما ينفعش خالص لن يكون نقاش فعال من غير حضرتك طبعاااااااااا
alaa
Professional
Professional

مُساهمة من طرف mohamedibraheem في الخميس مايو 22, 2008 7:59 am

الفكره رائعه بجد وزي ما قال تيفا انها هتساعد علي ذوبان الجليد بين الاعضاء وتعرفنا اكتر ببعض وده هدف المنتدي الاول والاخير ان كلنا نبقي اسره واحده مفيش فرق بين اي واحد فينا بس انا عندي طلب واحد ممكن الموضوع لاي موضوع تانى مش هيبقي اول القصيده كفر ؟
وشكرا ليكي مره تانيه علي الموضوع الرائع والفكره الاروع
mohamedibraheem
amateur
amateur

مُساهمة من طرف alaa في الخميس مايو 22, 2008 3:18 pm

اولاً اشكركم علي ردودكم وعلي ترحيبكم بالموضوع ويارب يتنفذ بالشكل إللي بتمناه .
ثانياً:ممكن الكثير من يقرأون عنوان الجلسة النقاشية لم يعجبهم الموضوع ويخطر ببالهم سؤال مش من قلة القضايا إللي في المجتمع هناقش هذا الموضوع وكان في اولوليات لمواضيع أخري كانت أجدر أن تكون هي البداية والموضوع ليس له أهمية يستحق المناقشة ،ولكن مع أحترامي وتقدير لرأي حضراتكم جداااا بس أود أن أوضح لكم سبب أختياري لهذا الموضوع وليه فضلت إنه يكون اول موضوع يتناقش بيننا :
اولاً:لانه هذا الموضوع كان سبب لكتابة موبرلمان المنتدي، سؤال طرأ في ذهني أثناء مذاكرتي وبصراحة ما لقيتش إجابة مقنعة للسؤال فقولت أطرح هذا السؤال عليكم وأعرف رأيكم وفعلا كنت هعرض عليكم السؤال وبعد ذلك قولت ليه ما يكونش فيه موضوع مخصص نناقش فيه أي موضوع ونوسع دائرة النقاش و لم تقتصر علي مجرد طرح موضوع ومعرفة راي الأعضاء ومن هنا كتبت موضوع برلمان المنتدي .
ثانياً:مناقشة هذا الموضوع ستدفعنا إلي الخوض في الحديث عن مشاكل مجتمعية كثيرة في مصر وإن شاء الله لما نتكلم في الموضع هتلاقوا فعلا قضايا كثيرة كلها في دائرة واحدة حلقاتهامتصلة مع بعض ومرتبطة بالموضوع جدا انا مش هتكلم كتير حاليا انا بس حبيت اقولكم سبب أختياري للموضوع وإن شاء الله هتعرفوا إن الموضوع فعلا مهم ويستحق إنه يتناقش
انا عايزة أقولكم إني بقبل جدا بأي نقد وما بتضايقكش خالص فياريت اي عضو معترض يقول رايه و لكم مطلق الحرية في النقد .
بشكرك جدا يا محمد علي رأيك وإن شاء الله هيعجبك الموضوع بإذن الله العنوان انا عارفة إنه معقد شوية بس والله انا ما كنتش متوقعة كده خالص إن في ناس هتشوفه معقد انا بعتذر ليكم جدا بس إن شاء الله المناقشة هتكون بسيطة جدا .
ياريت لو أي عضو عنده راي بخصوص الموضوع يكتبه من فضلكم
alaa
Professional
Professional

مُساهمة من طرف alaa في الخميس مايو 22, 2008 3:29 pm

نسيت أوجه شكر خاص جدا لتيفا اولا علي رده ثانياً إنه غير التوقيع إللي كان حطه الواحد كان شويه و هيعيط لما بشوف التوقيع كان كئيب أوووي بصراحة إللي يشوفه ينفطر قلبه عليك ههههههههههه
أشكرك من أعماق قلبي إنك غيرت التوقيع .
alaa
Professional
Professional

مُساهمة من طرف alaa في الجمعة مايو 23, 2008 11:08 pm

انا مش شايفة تفاعل من الاعضاء للموضوع من فضلكم ممكن أعرف مين غللي مستعد إنه يحضر الجلسة إن شاء الله ولو في أعتراض عن الموضوع من فضلكم قولوا لاني مش مجمعة معلومات عن الموضوع فهتعب عقبال ما اجمع معلومات فعايزة أعرف لو مش عجبكم الموضوع ومش هتتناقشوا فيه تخبروني علشان ما اضيعش وقت في البحث في المكتبات وفي الاخر الاقي إني بكلم نفسي
يا جماعة قولوا رأيكم موافقين علي الموضوع ولا إيه ومستعدين تكونوا في الميعاد موجودين ولالأ
alaa
Professional
Professional